A stressz fázisait David Elkind elképzelése alapján szintén négy szintre lehet bontani. Az ő stressz-megfogalmazása az energiaszinten alapszik, és ezt a négy szintet is ezen folyamatokra építi.
1 Az első fázis az energiatakarékok bevetése,
- a mobilizáció, amely megegyezik az előző cikkben lévő felosztás harmadik elemével, a szervezet küzdelmének elemeivel. (Lásd: itt)
- Azonban mihez kezd egy gyermek ezekkel a mobilizált erőkkel az iskolai stresszhelyzetben?
- Nem üthet meg senkit, nem szaladhat el a feladat elől.
- Éppen ezért ez a folyamat a gyerekek ellenségévé válik, amely fizikai jelekben mutatkozik meg.
- Például megfeszülnek az izmaik, vagy elkezd fájni a hasuk, fejük.
- Minél többször fordul elő velük ez a szituáció, annál jobban romlik ezzel együtt az önbizalmuk is, hiszen állandóan keresik a válaszokat, hogy vajon nekik miért nem sikerül egy-egy feladatot megoldaniuk.
2 A második fázis, az energiafogyasztás megnövekedése,
- amely összefüggésben áll, a fogyással.
- Mondván, ha a stressz növeli az energiafogyasztást, vagyis csökken az energiaszintünk, amelyet bár több táplálék bevitelével pótlunk, mégsem látszik meg a súlyunkban.
3 A harmadik szint a szenzomotoros rendszer készenlétbe helyezése, amely az „üss,vagy fuss” reakció menekülési lehetőségét biztosítja.
4 Az utolsó, negyedik fázis, az egyensúly visszaállítása, az arra való vágy, az -energiatartalékok feltöltése.
- A gyermekek is a dolgozatírás után csupán arra vágynak, hogy egy kicsit kikapcsolódhassanak, pihenhessenek, visszaszerezzék a befektetett energiájukat.
A Trükkös Békák Tanodákban a különböző gyakorlatokkal oldjuk a felgyülemlő stresszt a gyermekekben, ezzel visszanyervén az energiaszintjüket.