Kinek és milyen céllal javasolt?

Leginkább 6-14 éves korú gyermekeknek ajánljuk.
Főként azoknak a gyermekeknek, akik tipikus fejlődésmenetűek, de most átmeneti nehézségekkel küzdenek. Lehetnek kimondatlan belső vívódásaik, vagy éppen nehezebb időszakon mennek keresztül, vagy egyszerűen megnövekedett az iskolai terhelés. Az is lehet, hogy csak szeretnék magukat edzésben tartani, vágynak egy kis pluszra. Hiszen a jók is járnak edzésre!

Milyen problémákkal találkozunk, mivel fordulnak hozzánk?

Alvási szokásai, este tévézik, tabletet vagy telefont néz a lefekvés előtti félórában. Nem tudja a megnyugvás állapotát elérni. Olvassanak neki mesét, vagy olvasson magától. Ez gyorsan meg szokott oldódni, ha a szülő megfogadja a tanácsainkat.

Feltűnő tünete a normaszegés (ezt is követheti vagy megelőzheti valamilyen agresszív megnyilvánulás), amit a hiperaktív gyermekeknél az a tény okoz, hogy a figyelemzavar, a fáradékonyság és a kevés számú inger miatt nem értik a normák aktualitását, szabályait. Hozzájárul még impulzivitásuk is, ami miatt az értékrendjük az aktuális szituációnak megfelelően változik.

Azt gondolja a gyermek, hogy nem elég jó, nem tudja megcsinálni a feladatot.

Idegrendszeri éretlenség, nem tehet róla, mert van az a reflex, ami arra készteti, hogy pisiljen. Nem feltétlenül pszichés oka van, bár többségben igen.

A foglalkozások biztosítják az idegrendszer számára, hogy pótolhassa lemaradásait. Ezzel párhuzamosan csökkennek, vagy akár el is tűnhetnek a tanulási nehézségek.

Dühös, nem bírja a kritikát, türelmetlen, csapkod, hisztizik, néha kezelhetetlen.

Mindentől fél, például el kell kísérni a mosdóba, felkapcsolva kell hagyni a villanyt.

Szeretett személy elvesztése, a gyászmunka nehézsége, veszteség feldolgozása.

Ismétléses rituálék (cselekvéssort vagy mondatot újrakezd, ha megzavarja valami), rendezgetéssel kapcsolatos (ceruzák, könyvek, autók, babák stb. sorbarendezése, csak meghatározott sorrendben lehetnek), étkezés (ragaszkodik bizonyos színű vagy állagú ételhez, nem érhetnek egymás mellé az ételek, nem szívesen fogja meg kezével az ételt), játéknál (leginkább egyedül és furcsán játszik, gyakori az ismétlődés), öltözködés (nehezen megy a ruhaváltás, esetleg ugyanazt akarja mindig viselni), tisztálkodás (gyakori kézmosás, átöltözés), mentális rituálék.

Változó, hogy miként élhetik meg ezt a helyzetet a gyermekek. Óvodás korban jellemzően szeparációs félelem jelentkezik. Számukra az egyik szülő „távozása” azt jelentheti, hogy a biztonság az egyik pillanatról a másikra megszűnhet.

A szülő váltás mellett dönt, a gyermeknél szorongás, félelem jelentkezhet.

A gyermek nem tud, vagy nehezen illeszkedik be az iskolába.

Önmaga által felállított, vagy a szülők által támasztott elvárásoknak való túlzott görcsös megfelelés.

Új környezetben történő alkalmazkodási nehézség. Új kapcsolatok, új barátságok, új közeg miatt érzett szorongás.

Érzelmi sérelem éri: megalázás, zaklatás, gúnyolódás, csúfolódás, hazugságok terjesztése (verbális erőszak), a gyermeket figyelmen kívül hagyják, fenyegetés (a csapatból való kirúgással, a versenytől való eltiltással).

Figyelmi képességek zavara. Az ebben érintett gyerekek nehezen figyelnek hosszasabban egy dologra, gyakran nyugtalanok, az átlagnál mozgékonyabbak, impulzívak.

Nem vagyok elég jó érzése, akadályozva a szabad megnyilvánulásokat vagy a szereplést. Lámpaláz érzése, amely a szereplés, teljesítmény előtti és alatti felfokozott izgalmi állapot, stressz, szorongás, félelemérzés.

Megegyezik az átlagos magatartászavar tüneteivel, de amíg azok a környezet okozta frusztráció levezetési módjai, a hiperaktív gyermekeknél a figyelem és az észlelés sérülése okozza.

A kapkodó, a szervezetlen, a kimenetellel nem foglalkozó magatartás következtében meggondolatlanul, elhamarkodottan reagálnak, következmények mérlegelése nélkül cselekednek.

Az impulzív viselkedés megjelenési formái:

  • instrukciók befejezése előtt belekezdenek a feladatba,
  • nem várják meg, míg rájuk kerül a sor,
  • félbeszakítanak, a kérdés befejezése előtt kimondják a választ,
  • sokkal érzékenyebben reagálnak, ezért indokolatlanul durvák vagy érzékenyek,
  • heves és meggondolatlan kijelentéseket tesznek

Nagyon okos gyerekek, de nem tudják elvégezni a hétköznapi egyszerű tevékenységeket (pl. nem tudnak megkenni egy szelet kenyeret). Egyedi elbírálás szerint kell értékelni tud-e dolgozni vele a tréner.

Autista gyerekeknek speciális fejlesztésre van szüksége, autista központba javasolt vinni, vagy olyan gyógypedagógusokhoz, akik erre specializálódtak.

Tanulással kapcsolatos problémák esetében:

  • szereplési stressz,
  • vizsgadrukk,
  • csökkent koncentráció képesség,
  • figyelemzavar.

Viselkedési problémák esetén:

  • beilleszkedési gondok,
  • hiperaktivitás,
  • agresszivitás,
  • zárkózottság,
  • szótlanság,
  • önbizalomhiány.

Külső tényezők változásakor:

  • szülők válása,
  • iskolaváltás,
  • lakóhelyváltozás,
  • haláleset a családban,
  • kistestvér születése.

Fejlődési zavarok esetén:

  • beszédzavar (pl. hadarás, dadogás),
  • kényszeres viselkedés (pl. pislogás, lábrázás, körömrágás),
  • szorongás.

Napi életvezetési zavaroknál:

  • alvási nehézség,
  • lehangoltság,
  • szobatisztaság.

A mozgássort megelőző, vagy karbantartó céllal is lehet alkalmazni, ill. támogatást, segítséget nyújthat a mindennapokban.

Milyen eredmények várhatóak?

A módszer támogatja a gyermekek lelki fejlődését, lelki egészségét, energetizáló, stressz- és feszültségoldó gyakorlatokkal, meditációval.

A hozzánk forduló gyermekeknél a módszer elsajátításával javult a szülő-gyermek kapcsolat, javult a tanulási teljesítmény, csökkent a teljesítményszorongás, csökkent, vagy megszűnt a különböző helyzetektől, emberektől, tárgyaktól való félelem, megszűnt a dühkitörés, a kortárs közösségbe való beilleszkedés könnyebbé vált.