Tegyük fel, hogy az első két lépés sikeresen megtörtént, vagyis kiválasztottad a megfelelő várost, felvetted velünk a kapcsolatot, és meg is van a tökéletes időpont az első találkozásra, a megfigyelésre. Ezt a lépést szeretnénk most ismertetni veletek bővebben.
A megfigyelésen alapesetben az édesanya és a gyermek együtt érkezik hozzánk.
Amikor megérkeztek a helyszínre, a tréner fogad Benneteket és egy rövid bemelegítő beszélgetés után máris munkának láttok. Ez az alkalom nagyjából 1, legfeljebb 1,5 órát vesz igénybe.
A megfigyelés során kitöltünk egy egységes adatlapot a gyermekről, amelyre különböző pontokon végighaladva feljegyzünk minden lényeges információt. Fontos, hogy a megfigyelés nem egy felmérés/vizsgálat és nem is állítunk fel diagnózist, csupán egy megfigyelési folyamat, amely során egy komplex képet kapunk és adunk a gyermekről, hogy közösen segíthessük a fejlődését.
Az első találkozás menete:
A megfigyelési adatlap és maga a megfigyelési folyamat négy részből tevődik össze:
1. Adatok felvétele
A beszélgetést a gyermekkel kezdjük, tőle kérdezzük a személyes adatait, mint például a nevét, a lakcímét, születési idejét, szülei neveit, foglalkozásukat stb. A megfigyelés végén ez kiegészül a szülő adataival, amely a szerződéskötéshez szükséges.
2. Előzmények feltárása
Ennél a résznél az édesanyával beszélgetünk, míg a gyermek elkészít egy családrajzot. Minden olyan lényeges körülményt részletesen körüljárunk, ami a gyermeket érinti, a fogantatás előtti időszaktól a fogantatáson és a születésen át egészen mostanáig. Erre azért van szükség mert ezek a körülmények nagyban befolyásolhatják az idegrendszer fejlődését, állapotát. A cél pedig az, hogy minél teljesebb képet kapjunk a gyermek idegrendszeri sajátosságairól.
3. Mozgás
Újra a gyermek kerül középpontba, ugyanis ezen a ponton, mozgásos gyakorlatokon keresztül megnézünk bizonyos reflexmaradványokat, rugalmasságot, ritmusérzéket, egyensúlyt, amivel célunk, ismételten az idegrendszer sajátosságainak megfigyelése.
4. Lezárás
A megfigyelés utolsó részéhez érkezve összefoglaljuk a látottakat és azok alapján javaslatot teszünk, hogy egyéni vagy csoportos foglalkozást ajánlunk a gyermeknek. Amennyiben javasoljuk az általunk nyújtott foglalkozást, arra időpontot egyeztetünk, majd kitöltjük a szerződéshez szükséges adatokat.
(A szerződést általában egy tanévre szólóan kötjük meg, amely az iskolai tanév közben, heti 1×45 perces elkötelezettséget jelent.)
Az első találkozás, vagyis a megfigyelés egy nagyon fontos lépés, hiszen segít abban, hogy a gyerekek a foglalkozások során maximális segítséget kapjanak a fejlődésükhöz.