A reflexekhez szükség van egy bizonyos ingerre, amely érkezhet a külső környezetből, vagy a belső szervektől, egy receptorra, amely érzékeli, felveszi ezt az ingert, egy végrehajtó szervre, amely reagál az ingerre és egy reflexközpontra, ahol minden folyamat összefut, ami a központi idegrendszer részét képezi, azon belül is ez legfőképpen a gerincvelő és az agytörzs területein található.

A reflexelmélettel többek között Pavlov is foglalkozott.

A Trükkös Békák módszerének komplexitásából adódik, hogy a foglalkozások eredményességéhez hozzájárul a reflexmaradványok észrevétele és korrigálása. Ezek ugyanis kisebb-nagyobb mértékben befolyásolhatják a gyermekek iskolai teljesítményét, amelyet a következőkben szeretnénk röviden megindokolni.

Attól a pillanattól kezdve, hogy egy gyermek megszületik, sőt, igazából már az anyaméhben is, folyamatosan ingerek érik. Ahhoz, hogy egy kisbaba elinduljon az élet útján, és annak megfelelően elkezdjen reagálni az őt körülvevő ingerekre, bizonyos primitív reflexekre van szüksége. A primitív reflexek megléte hozzájárul a baba kezdetleges túléléséhez, illetve a későbbi, akarattól függő képességei kialakulásához.

Ezen reflexek normális esetben 9-12. hónapos korban megszűnnek létezni, azonban számos gyermek esetében még ez a kor után is fennállnak ezek a reflexmaradványoknak nevezett, az iskolai teljesítményt hátráltató tényezők. Ha időben és megfelelően felismerjük ezeket a reflexmaradványokat, sokkal effektívebben történhet azok mértéknek megfelelő korrigálása. A reflexmaradványok kisebb mértékű jelenléte esetében elegendő lehet a tanítási stratégia megfelelő megválasztása, ennél nagyobb mértékben való meglét esetén pedig kifejezetten fejlesztőpedagógiai és mozgásfejlesztő foglalkozások együttese lehet eredményre vezető.

 

„Ha azonban a rendellenes reflexek egy egész csoportja észlelhető, akkor kimondhatjuk, hogy megkésett idegrendszeri fejlődéssel van dolgunk.”

(Blythe, 2006, old.: 2)

Ebben a helyzetben kifejezetten az adott reflex gátlására, ingerlésére kell kialakítani egy fejlesztési, javítási folyamatot, amelyre a Trükkös Békák foglalkozások előzetes megfigyelése alatt sor kerül. A következő blogbejegyzésekben pedig azokról a primitív reflexekről lesz szó, amelyek 1 éves kor utáni fennmaradása hátrányt okozhat az iskolás gyermekek teljesítményének vonatkozásában. Az ilyen bemutatott reflexek lesznek például a Moro-reflex, a markoló-szopó reflex, az ATNR, STNR, kereső-szopó
reflex, Galant-reflex, TLR.