Mit is jelent iskolaérettnek lenni?
,,Elkezdjük az iskolát? Vagy visszamaradjon még egy évet?” – Mostanában talán újra a legaktuálisabb, amikor az iskolakezdés, a tankötelezettség vagy éppen az óvodában maradás a téma. Sokan úgy vélik, hogy az iskolaérettség csak az okossággal és az intelligenciával függ össze.
Azonban sokféle terület együttműködése szükséges ahhoz, hogy egy gyermek felkészült-e az iskola elkezdésére.
Hivatalosan meghatározva:
A tankötelezettség azokat a gyermekeket érinti, akik az iskolába iratkozás naptári évében, augusztus 31-ig betöltik a 6. életévüket és iskolaérettek, vagyis a kornak megfelelő testi-, lelki- és szellemi fejlettségi szinttel rendelkeznek.
Ettől eltérő esetekben:
- Korkedvezménnyel élhet a szülő, például, amikor a gyermek nem töltötte be a 6-ot, de iskolaérettnek ítélik.
- Illetve a visszamaradás (1 évre) mellett dönthetünk, ha a gyermek betöltötte a 6-ot, de komoly hiányosságai vannak a fent említettek közül valamely területen.
Szempontok az iskolaérettség mérlegeléséhez
- A szükséges testi változások bekövetkeztek.
- Karjai, lábai megnyúltak,
- elkezdődött a fogváltás,
- arányosodott a testalkat.
- Érdeklődő
- a számok, betűk, az iskola iránt.
- Önállóan
- öltözködik,
- tisztálkozik,
- étkezik.
- Szociálisan érett.
- Együttműködik másokkal,
- alkalmazkodik a szabályokhoz,
- igényli a társaságot.
- Mozgása összerendezett.
- Mozgásának összerendezettsége (nagy, és finommozgása) kifinomult, amely segíti az írástanulásban (szem-kéz koordináció).
- Kialakult az egyik kéz dominanciája.
- Figyelme kitartó.
- Szándékos, tartós figyelme legalább 10-15 perc (ez a tanulás alapfeltétele).
- Háttérbe tudja szorítani a vágyait.
- Ismeri a testrészeit.
- Jól ismeri a saját testét,
- megfelelően tájékozódik a két testfél viszonylatában (jobb, bal).
- Ismeri az idővel kapcsolatos fogalmakat.
- Hét napjai, napszakok, évszakok, hónapok.
- Tájékozódik a térirányok vonatkozásában.
- Felette, alatta, mögötte, közötte, előtte, … stb.
- Megfelelő beszédkészségekkel rendelkezik.
- Hangképzése megfelelő,
- beszédértése ép.
- Kialakult a feladattudata.
- Érdeklődik a feladatok iránt és végig is akarja csinálni azokat.
- Jó a kudarctűrő képessége.
- Képes újrakezdeni a feladatot, ismeri a saját hibáit és javítja azokat.
- Személyisége kiegyensúlyozott.
A te gyermeked hogy áll a fent felsorolt iskolaérettségi területeken?
Ha a felsorolt szempontokban hiányosságot véltél felfedezni, vagy nem vagy biztos gyermeked iskolaérettségével kapcsolatban, esetleg szeretnéd ezekben gyermekedet felzárkóztatni, akkor nagyon jó helyen jársz.
A Trükkös Békák Tanoda ugyanis iskolára hangoló foglalkozásokkal várja a nagycsoportos óvodásokat az elkövetkezendő négy hónapban.
Ez a foglalkozás tökéletes választás, ha…
- egy könnyed, de hasznos iskola előkészítő foglalkozást keresel,
- a gyermeked tipikus fejlődésmenetű,
- a külső tényezők változása hatással van rá: hirtelen vége az óvodának, majd hamarosan új közösségbe kell beilleszkednie,
- napi életvezetési változások miatt felborult a napirend: óvoda utáni otthoni közeg szülőkkel, testvérekkel,
- támogatni szeretnéd a lelki fejlődését,
- szeretnéd, ha energikusabb lenne,
- hasznára lenne megtanulni stressz – és feszültségoldó gyakorlatokat (gyermekeknek kifejlesztve),
- úgy érzed javulhatna a szülő – gyermek kapcsolatotok,
- a szorongás/félelem csökkentésével támogatnád őt,
- aggódsz az iskolai közösségbe való beilleszkedése miatt.
Amit kapsz:
- heti egyszer 45 perces személyes foglalkozás, csoportosan, vagy egyénileg,
- gondosan összeállított gyakorlatsor,
- érthetően elmagyarázott, bemutatott feladatok,
- kapcsolattartás a Trükkös Békák Trénerrel,
- kérdések esetén konzultáció,
- támogató közösség.
Mindezt megelőzi egy megfigyelés, ahol az adatlap kitöltése és a mozgássor megfigyelése után javaslatot teszünk a foglalkozás típusáról.
Keresd bátran Tanodáinkat, várunk minden érdeklődőt, és leendő kis Békát szeretettel!💚🐸