Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

„Elkezdjük az iskolát? Vagy visszamaradjon még egy évet?” – Mostanában talán újra a legaktuálisabb, amikor az iskolakezdés, a tankötelezettség vagy éppen az óvodában maradás a téma.
Sokan úgy vélik, hogy az iskolaérettség csak az okossággal és az intelligenciával függ össze.
Azonban sokféle terület együttműködése szükséges ahhoz, hogy egy gyermek felkészült-e az iskola elkezdésére.

Hivatalosan meghatározva

A tankötelezettség azokat a gyermekeket érinti, akik az iskolába iratkozás naptári évében, augusztus 31-ig betöltik a 6. életévüket és iskolaérettek, vagyis a kornak megfelelő testi-, lelki- és szellemi fejlettségi szinttel rendelkeznek.

Ettől eltérő esetekben
  • Korkedvezménnyel élhet a szülő, például, amikor a gyermek nem töltötte be a 6-ot, de iskolaérettnek ítélik.

  • Illetve a visszamaradás (1 évre) mellett dönthetünk, ha a gyermek betöltötte a 6-ot, de komoly hiányosságai vannak a fent említettek közül valamely területen.

Szempontok az iskolaérettség mérlegeléséhez
  1. A szükséges testi változások bekövetkeztek.

    • Karjai, lábai megnyúltak

    • Elkezdődött a fogváltás

    • Arányosodott a testalkat

  2. Érdeklődő – a számok, betűk, az iskola iránt.

  3. Önállóan öltözködik, tisztálkozik, étkezik.

  4. Szociálisan érett.

    • Együttműködik másokkal

    • Alkalmazkodik a szabályokhoz

    • Igényli a társaságot

  5. Mozgása összerendezett.

    • Nagy- és finommozgása kifinomult, amely segíti az írástanulásban (szem–kéz koordináció)

    • Kialakult az egyik kéz dominanciája

  6. Figyelme kitartó.

    • Szándékos, tartós figyelme legalább 10–15 perc (ez a tanulás alapfeltétele)

    • Háttérbe tudja szorítani a vágyait

  7. Ismeri a testrészeit.

    • Jól ismeri a saját testét

    • Megfelelően tájékozódik a két testfél viszonylatában (jobb, bal)

  8. Ismeri az idővel kapcsolatos fogalmakat.

    • Hét napjai, napszakok, évszakok, hónapok

  9. Tájékozódik a térirányok vonatkozásában.

    • Felette, alatta, mögötte, közötte, előtte stb.

  10. Megfelelő beszédkészségekkel rendelkezik.

    • Hangképzése megfelelő

    • Beszédértése ép

  11. Kialakult a feladattudata.

    • Érdeklődik a feladatok iránt

    • Végig is akarja csinálni azokat

  12. Jó a kudarctűrő képessége.

    • Képes újrakezdeni a feladatot

    • Ismeri a saját hibáit és javítja azokat

  13. Személyisége kiegyensúlyozott.

A te gyermeked hogy áll a fent felsorolt iskolaérettségi területeken?

Ha a felsorolt szempontokban hiányosságot véltél felfedezni, vagy nem vagy biztos gyermeked iskolaérettségével kapcsolatban, esetleg szeretnéd ezekben gyermekedet felzárkóztatni, akkor nagyon jó helyen jársz.

A Trükkös Békák Tanoda ugyanis iskolára hangoló foglalkozásokkal várja a nagycsoportos óvodásokat az elkövetkezendő négy hónapban.

Ez a foglalkozás tökéletes választás, ha…
  • Egy könnyed, de hasznos iskola-előkészítő foglalkozást keresel

  • Gyermeked tipikus fejlődésmenetű

  • A külső tényezők változása hatással van rá (óvoda vége, új közösség, napirendváltás)

  • Támogatni szeretnéd a lelki fejlődését

  • Szeretnéd, ha energikusabb lenne

  • Hasznára lenne megtanulni stressz- és feszültségoldó gyakorlatokat (gyermekeknek kifejlesztve)

  • Úgy érzed, javulhatna a szülő–gyermek kapcsolatotok

  • A szorongás/félelem csökkentésével támogatnád őt

  • Aggódsz az iskolai közösségbe való beilleszkedése miatt

Amit kapsz:
  • Heti egyszer 45 perces személyes foglalkozás (csoportosan vagy egyénileg)

  • Gondosan összeállított gyakorlatsor

  • Érthetően elmagyarázott, bemutatott feladatok

  • Kapcsolattartás a Trükkös Békák trénerrel

  • Konzultáció kérdések esetén

  • Támogató közösség

Mindezt megelőzi egy megfigyelés, ahol az adatlap kitöltése és a mozgássor megfigyelése után javaslatot teszünk a foglalkozás típusáról.