„Elkezdjük az iskolát? Vagy visszamaradjon még egy évet?” – Mostanában talán újra a legaktuálisabb, amikor az iskolakezdés, a tankötelezettség vagy éppen az óvodában maradás a téma.
Sokan úgy vélik, hogy az iskolaérettség csak az okossággal és az intelligenciával függ össze.
Azonban sokféle terület együttműködése szükséges ahhoz, hogy egy gyermek felkészült-e az iskola elkezdésére.
Hivatalosan meghatározva
A tankötelezettség azokat a gyermekeket érinti, akik az iskolába iratkozás naptári évében, augusztus 31-ig betöltik a 6. életévüket és iskolaérettek, vagyis a kornak megfelelő testi-, lelki- és szellemi fejlettségi szinttel rendelkeznek.
Ettől eltérő esetekben
-
Korkedvezménnyel élhet a szülő, például, amikor a gyermek nem töltötte be a 6-ot, de iskolaérettnek ítélik.
-
Illetve a visszamaradás (1 évre) mellett dönthetünk, ha a gyermek betöltötte a 6-ot, de komoly hiányosságai vannak a fent említettek közül valamely területen.
Szempontok az iskolaérettség mérlegeléséhez
-
A szükséges testi változások bekövetkeztek.
-
Karjai, lábai megnyúltak
-
Elkezdődött a fogváltás
-
Arányosodott a testalkat
-
-
Érdeklődő – a számok, betűk, az iskola iránt.
-
Önállóan öltözködik, tisztálkozik, étkezik.
-
Szociálisan érett.
-
Együttműködik másokkal
-
Alkalmazkodik a szabályokhoz
-
Igényli a társaságot
-
-
Mozgása összerendezett.
-
Nagy- és finommozgása kifinomult, amely segíti az írástanulásban (szem–kéz koordináció)
-
Kialakult az egyik kéz dominanciája
-
-
Figyelme kitartó.
-
Szándékos, tartós figyelme legalább 10–15 perc (ez a tanulás alapfeltétele)
-
Háttérbe tudja szorítani a vágyait
-
-
Ismeri a testrészeit.
-
Jól ismeri a saját testét
-
Megfelelően tájékozódik a két testfél viszonylatában (jobb, bal)
-
-
Ismeri az idővel kapcsolatos fogalmakat.
-
Hét napjai, napszakok, évszakok, hónapok
-
-
Tájékozódik a térirányok vonatkozásában.
-
Felette, alatta, mögötte, közötte, előtte stb.
-
-
Megfelelő beszédkészségekkel rendelkezik.
-
Hangképzése megfelelő
-
Beszédértése ép
-
-
Kialakult a feladattudata.
-
Érdeklődik a feladatok iránt
-
Végig is akarja csinálni azokat
-
-
Jó a kudarctűrő képessége.
-
Képes újrakezdeni a feladatot
-
Ismeri a saját hibáit és javítja azokat
-
-
Személyisége kiegyensúlyozott.
A te gyermeked hogy áll a fent felsorolt iskolaérettségi területeken?
Ha a felsorolt szempontokban hiányosságot véltél felfedezni, vagy nem vagy biztos gyermeked iskolaérettségével kapcsolatban, esetleg szeretnéd ezekben gyermekedet felzárkóztatni, akkor nagyon jó helyen jársz.
A Trükkös Békák Tanoda ugyanis iskolára hangoló foglalkozásokkal várja a nagycsoportos óvodásokat az elkövetkezendő négy hónapban.
Ez a foglalkozás tökéletes választás, ha…
-
Egy könnyed, de hasznos iskola-előkészítő foglalkozást keresel
-
Gyermeked tipikus fejlődésmenetű
-
A külső tényezők változása hatással van rá (óvoda vége, új közösség, napirendváltás)
-
Támogatni szeretnéd a lelki fejlődését
-
Szeretnéd, ha energikusabb lenne
-
Hasznára lenne megtanulni stressz- és feszültségoldó gyakorlatokat (gyermekeknek kifejlesztve)
-
Úgy érzed, javulhatna a szülő–gyermek kapcsolatotok
-
A szorongás/félelem csökkentésével támogatnád őt
-
Aggódsz az iskolai közösségbe való beilleszkedése miatt
Amit kapsz:
-
Heti egyszer 45 perces személyes foglalkozás (csoportosan vagy egyénileg)
-
Gondosan összeállított gyakorlatsor
-
Érthetően elmagyarázott, bemutatott feladatok
-
Kapcsolattartás a Trükkös Békák trénerrel
-
Konzultáció kérdések esetén
-
Támogató közösség
Mindezt megelőzi egy megfigyelés, ahol az adatlap kitöltése és a mozgássor megfigyelése után javaslatot teszünk a foglalkozás típusáról.