Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Kíváncsi vagy, mi játszódik le a gyermekedben egy iskolai stresszhelyzetben?
A következő bejegyzésből megismerheted a stressz folyamatát, elemeit.

A stressz megfogalmazása nagyon körülményes és sokrétű, hiszen mindenki számára mást jelent, azonban sok tényezőjében, például folyamatának elemeiben mindenkinél megegyezik.

A stressz következő négy eleme minden esetben szerepet játszik a folyamatban:

1. Olyan külső, vagy belső tényezők, amelyek a mindenkinél azonos biológiai stresszreakciót kiváltják (=stresszorok)
  • dolgozatírás

  • felelés

  • konfliktus a pedagógussal, diáktársakkal

2. A stresszhelyzet kiértékelése, vagyis a jó–rossz, ártalmas–kellemes elkülönítése

Ez a folyamat az agyon belül a limbikus rendszeren belül, az amygdalában zajlik.

Ha a stresszor, például egy dolgozatírás, felelés mértékét úgy ítéli meg egy gyermek, hogy akár az élete is múlhat rajta, sokkal jobban beindul nála a stresszreakció, blokkolódik a gondolkodása, ami a teljesítmény redukálását eredményezi.

Ha azonban a közelgő dolgozat, mint stresszor létezése semleges a gyermek számára, és úgy gondolkodik: „lesz, ami lesz”, kevésbé lesz stresszes.

3. Ezt követően beindul a megküzdési folyamat, vagyis a test és lélek rendszereinek kontrolláló működése

Ez a folyamat a hipotalamusz területén zajlik, ahol a vegetatív idegrendszer izgalmi állapota kerül szabályozásra.

  • Emelkedik a szívritmus és a vérnyomás

  • Növekszik az agykérgi gerjesztettség szintje

  • Izzad a tenyér

  • Felületessé válik a légzés

Megjelenik az „üss vagy fuss” stresszreakció, amely egy önfenntartási reflexként is ismert és évezredek óta minden állatban megfigyelhető jelenség.

Azonban, manapság, főleg az iskolákban, nem éppen életveszélyes helyzetekkel találkozhatnak a gyerekek, legfeljebb csak kívülről annak látszó kihívásokkal állnak szemben.

Az üss, vagy fuss reakció habár ugyanazon biológiai folyamatot idézi elő (izzadás, szív felgyorsulása, végtagok „készenléti állapota”, megfeszülése, légzés szaporodása…), az iskolában már nem a túlélésért felelős, hanem sajnos igen rossz hatással van a gyermekek teljesítményére.

Éppen ezért, ahogy az alábbi ábra is mutatja, az üss vagy fuss kiegészült a lefagyás opciójával is.

Az agy ilyenkor akarva, akaratlanul is átkapcsol túlélő üzemmódba, vagyis az agyi aktivitás fő központja ebben a helyzetben az agyi ösztönközpont, az agytörzs.

Ennek olyan következményei vannak, amelyek negatívan hatnak a gyermek teljesítményére:

  • A homloklebeny vérellátása csökken → tudatos cselekvés hátrányt szenved

  • A két agyfélteke közötti kapcsolat (corpus callosum) akadályozottá válik

4. Végül, a negyedik elem a folyamatban az az eredmény, hatás, változás

Ez az, amelyet a folyamat hozott létre az egyénekben – mind testileg, mind lelkileg, mind kapcsolatbéli tulajdonságokban –, és amelyeknek nagy befolyása van az iskolai teljesítményben.

  • Testileg: pl. a gyermeknek elkezd fájni a feje vagy a hasa

  • Lelkileg: pl. traumaként élte meg az átélt stresszből adódó kellemetlenségeket, amelyek miatt a következő hasonló alkalommal (dolgozat, felelés, nagyobb megmérettetés) a traumából fakad a stressz létrejötte

Hogyan segít a Trükkös Békák Tanoda?

A Tanodában ezt az ösztönösen, automatikus túlélő módba kapcsolást – még ha nem is tudatosan – megtanulják a gyerekek megfontoltan kezelni, és lecserélni az átgondolt cselekvésre.

Ez különböző:

  • relaxációs gyakorlatok

  • stresszoldó módszerek

  • agyi kapcsolatok erősítésére szolgáló feladatok

segítségével történik.