Sokszor halljuk, hogy nem érett az idegrendszere a gyermeknek. De mit is jelent ez pontosan?
Az idegrendszeri éretlenség jelei és tünetei már korán megnyilvánulnak. Ha ezek a tünetek fennállnak, akkor sok nehézsége adódik az iskolásévek elejétől, nehezen tanul, nehezen koncentrál, ügyetlen, figyelmetlen, kézügyessége átlagtól eltér, szókincse átlag alatti és beszéde nehezen érthető.
Jellemző lehet az idegrendszerileg éretlen gyermekekre, hogy:
labilis mozgása van,
az egyensúlyozással járó helyzetek kerüli; a gyermek irtózhat a hintától, a mozgó járműveken rosszul érzi magát,
nem képes a keresztező mozgásokra (indiánszökdelés, pókjárás),
nem tud koncentrálni, még rövid ideig sem
sokszor olyan, mintha egyáltalán nem figyelne,
finommotorikája fejletlen,
rajzkészsége kortársaitól látványosan elmarad,
nem tud jól tájékozódni,
a viszonyszavakat nem érti vagy keveri,
beszéde furcsa, nehezen érthető, szókincse az átlag alatt van,
a szobatisztaság nehezen alakul ki, sokszor még óvodás korban is szükség van pelenkára,
nehezen válik önállóvá,
gondot okoz az öltözés,
iskoláskorban nagyon nehéz az írás, olvasás és a számolás elsajátítása.
Nehéz tudomásul venni és elfogadni, hogy a gyermeknek segítségre van szüksége, de ha a fenti tünetek huzamosabb ideig megfigyelhetőek, akkor érdemes hangsúlyt fektetni az éretlenség okainak feltárására és korrigálására.
A foglalkozásainkalapja a mozgás, de a gyermeknek szüksége van a szülői támogatásra is, az otthoni gyakorlásra, hogy a fejlődés minél gyorsabban beinduljon.