Sokszor halljuk, hogy nem érett az idegrendszere a gyermeknek. De mit is jelent ez pontosan?
Az idegrendszeri éretlenség jelei és tünetei már korán megnyilvánulnak.
Ha ezek a tünetek fennállnak, akkor sok nehézsége adódik az iskolásévek elejétől:
-
nehezen tanul,
-
nehezen koncentrál,
-
ügyetlen, figyelmetlen,
-
kézügyessége átlagtól eltér,
-
szókincse átlag alatti és beszéde nehezen érthető.
Jellemző lehet az idegrendszerileg éretlen gyermekekre, hogy:
-
labilis mozgása van,
-
az egyensúlyozással járó helyzeteket kerüli; a gyermek irtózhat a hintától, a mozgó járműveken rosszul érzi magát,
-
nem képes a keresztező mozgásokra (indiánszökdelés, pókjárás),
-
nem tud koncentrálni, még rövid ideig sem – sokszor olyan, mintha egyáltalán nem figyelne,
-
finommotorikája fejletlen,
-
rajzkészsége kortársaitól látványosan elmarad,
-
nem tud jól tájékozódni,
-
a viszonyszavakat nem érti vagy keveri,
-
beszéde furcsa, nehezen érthető, szókincse az átlag alatt van,
-
a szobatisztaság nehezen alakul ki, sokszor még óvodás korban is szükség van pelenkára,
-
nehezen válik önállóvá,
-
gondot okoz az öltözés,
-
iskoláskorban nagyon nehéz az írás, olvasás és a számolás elsajátítása.
Nehéz tudomásul venni és elfogadni, hogy a gyermeknek segítségre van szüksége, de ha a fenti tünetek huzamosabb ideig megfigyelhetőek, akkor érdemes hangsúlyt fektetni az éretlenség okainak feltárására és korrigálására.
A foglalkozásaink alapja a mozgás, de a gyermeknek szüksége van a szülői támogatásra is, az otthoni gyakorlásra, hogy a fejlődés minél gyorsabban beinduljon.