Az utĂłbbi Ă©vekben a digitális eszközök, pĂ©ldául okostelefonok, táblagĂ©pek Ă©s számĂtĂłgĂ©pek egyre inkább rĂ©szei lettek a gyermekek mindennapjainak. Azonban fontos megĂ©rteni, hogy a tĂşlzott kĂ©pernyĹ‘idĹ‘nek jelentĹ‘s negatĂv hatása lehet a gyermekek idegrendszerĂ©re, viselkedĂ©sĂ©re Ă©s a tanulásra. Az iskola megkezdĂ©sĂ©vel fontosnak tartottuk, hogy felhĂvjuk a figyelmet ezekre a következmĂ©nyekre.
❗️Az idegrendszeri hátrányokról:
A tudományos kutatások számos kockázatot azonosĂtottak, amelyekkel a gyermekek szembesĂĽlhetnek a tĂşlzott kĂ©pernyĹ‘használat miatt:
 1. Csökkent koncentráció:
• Távolsági látás: A kĂ©pernyĹ‘ közelrĹ‘l valĂł nĂ©zĂ©se (amit pĂ©ldául telefonnal vagy számĂtĂłgĂ©ppel teszĂĽnk) a szemĂĽnknek nehĂ©zsĂ©get okoz a távolsági látásra valĂł gyors átálláshoz. Ezután, ha a gyermek hosszĂş ideig a kĂ©pernyĹ‘re koncentrál, akkor amikor távoli dologra kell koncentrálnia (pĂ©ldául táblára az iskolában), az nehezebb lehet.
• FigyelemelterelĂ©s: A digitális tartalmak, pĂ©ldául játĂ©kok Ă©s videĂłk gyakran sok ingert Ă©s gyors váltakozást tartalmaznak. Ez tĂşlzott figyelemterelĂ©shez vezethet, Ă©s nehezĂtheti a hosszĂş távĂş koncentráciĂłt, pĂ©ldául tanulás közben.
2. Alvászavarok:
• Kék fény: A digitális képernyők kék fényt bocsátanak ki, ami gátolja a melatonin nevű alvási hormon termelődését. Ezáltal a gyerekek könnyen elalvási problémákkal küzdhetnek, ha késő estig képernyőznek.
• Alvászavarok: A tĂşlzott kĂ©pernyĹ‘zĂ©s kĂ©sleltetheti az alvást, Ă©s az alváshiány számos negatĂv hatással járhat, beleĂ©rtve a koncentráciĂł csökkenĂ©sĂ©t Ă©s a hangulati ingadozásokat.
3. Szociális képességek hiánya:
• Személyes interakciók hiánya: A túlzott képernyőidő csökkentheti a valós életben történő személyes interakciók mennyiségét, ami fontos a szociális készségek kifejlődése szempontjából.
• Kommunikációs nehézségek: A hosszú ideig tartó digitális kommunikáció (például chat vagy közösségi média) nem fejleszti ugyanazokat a személyes kommunikációs készségeket, mint a személyes találkozások.
4. Fizikai egészségproblémák:
• ĂślĹ‘ pozĂciĂł: A hosszĂş ideig tartĂł ĂĽlĹ‘ pozĂciĂł Ă©s a kĂ©pernyĹ‘ elĹ‘tt valĂł rossz testtartás hozzájárulhat a hátfájáshoz, nyaki fájdalmakhoz Ă©s egyĂ©b fizikai problĂ©mákhoz.
• MozgásszegĂ©ny Ă©letmĂłd: A tĂşlzott kĂ©pernyĹ‘idĹ‘ a testmozgás hiányával járhat, ami egĂ©szsĂ©gĂĽgyi problĂ©mákat Ă©s elhĂzást eredmĂ©nyezhet.
âś…Az egĂ©szsĂ©ges alternatĂvák:
SzerencsĂ©re vannak pozitĂv alternatĂvák, amelyek segĂthetnek az idegrendszer fejlĹ‘dĂ©sĂ©ben Ă©s a tanulás támogatásában:
1. SzabadtĂ©ri játĂ©kok: A szabadtĂ©ri játĂ©kok segĂtik a fizikai aktivitást Ă©s az agy fejlĹ‘dĂ©sĂ©t.
2. Olvasás: A könyvek olvasása, vagy akár hallgatása, serkenti az agy kreativitását és nyelvi készségeit.
3. KĂ©zművessĂ©g: A kĂ©zművessĂ©g Ă©s alkotás segĂthetnek a finom motoros kĂ©szsĂ©gek fejlesztĂ©sĂ©ben Ă©s a kreativitás ösztönzĂ©sĂ©ben.
4. Zenehallgatás: A zenehallgatás pozitĂvan befolyásolhatja az Ă©rzelmi Ă©s szellemi fejlĹ‘dĂ©st.
5. Sport Ă©s mozgás: A rendszeres testmozgás serkenti az endorfinok felszabadulását Ă©s javĂtja a hangulatot.
❗️Fontos, hogy szülőként tudatában legyünk annak, hogy a képernyőzésnek az idegrendszerre gyakorolt hatásai vannak. Az egyensúly megtalálása a képernyőzés és az azt kiváltó tevékenységek között lehet a kulcs a gyerekek egészséges fejlődéséhez.
✅A Trükkös Békák Tanoda szemszögéből, az elfogadható időintervallum bármiféle képernyőzésre, az az időszak, amikor másnap nincsen iskola, tanulás. Pl. péntek délután/szombat.
❌ Amikor másnap iskola van, kerülendő a TV nézés, telefonozás, tabletezés, és bármi egyéb kütyü használata.
âś… Az idegrendszeri fejlĹ‘dĂ©s Ă©s tanulás támogatása Ă©rdekĂ©ben ösztönözzĂĽk gyermekeinket az aktĂv tevĂ©kenysĂ©gekhez Ă©s a változatos szabadidĹ‘s tevĂ©kenysĂ©gekhez! KĂ©pernyĹ‘zĂ©s helyett olvassunk egy mesĂ©t, hallgassunk zenĂ©t, kreatĂvkodjunk, mozogjunk a szabadban.
KöszönjĂĽk, hogy olvastatok, Ă©s bĂzunk benne, hogy ez a bejegyzĂ©s segĂtett jobban megĂ©rteni a kĂ©pernyĹ‘zĂ©s negatĂv idegrendszeri hatásait.